#MotorAan Epic Eastern Europe

Laatste Zon

Dag 12

Aan het ontbijt ontmoet ik 2 Engelse jongens. Zij vragen me waar ik vandaan kom en ik leg uit waar Arnhem ligt en vertel over A Bridge Too Far, iets wat de Engelsen normaal genoeg zegt maar deze jongens zijn een generatie jonger. Dan vraag ik hetzelfde terug en ze zeggen in de buurt van Londen, “Yes, but where exactly”, “Oh about 40 minutes south”. “Sure, but what is it called”. “Oh it’s only a small village you wouldn’t know”. “Try me…”. “It’s called Horley”. Ik moet lachen en de jongens kijken me verbaasd aan. Ik heb daar vanaf 2005 tot 2007 gewoond en daarna nog 2 jaar in andere steden/dorpen. Sterker nog, 1 van de jongens woonde in dezelfde straat als ik... “It’s a small world after all”. We spreken af dat we als ik in de buurt ben op een vrijdag dat ik dan even de Jack Fairman pub in kom om hallo te zeggen.

Tijd voor onze 4e Free Walking Tour. Sofia... waar moet ik beginnen?
Allereerst was onze Tourguide Ani laat. Goede start dit maar dit had een reden waar ik zo op terug kom. In het kort: Sofia, begonnen als “Serdica” vlak voor Christus door de Serden, een Thracische stam. Toen kwamen de Romeinen, toen de Hunnen, de Byzantijnen en uiteindelijk een Slavische stam die de stad omdoopte tot Sofia, genoemd naar de Sveti Sofiakerk en niet naar het mooie beeld van een vrouw die ook Sofia heet midden in de stad.

Russen, Turken, Nazi’s en nog wat kleinere groeperingen hebben zich ook losgelaten in de stad.

Bulgarije heeft behoorlijk wat oorlogen meegemaakt, de 1e W.O. tezamen met de 1e en 2e Balkanoorlog en later ook de 2e W.O. Daarna kwamen de Russen en onderging ook dit land 40 jaar lang het Communisme.

Genoeg geschiedenis... waarom was Ani te laat?! Omdat Bulgaren altijd te laat zijn. Niet omdat ze zoals sommige culturen of groeperingen te lui of relaxed zijn, maar omdat laat zijn een traditie is! En die traditie ontstond na 1925, toen het dak van de St Nedelya Kerk, nu de Heilige Zondag kerk, na een explosie naar beneden viel waarbij 150 mensen het leven lieten. De Bulgaarse Communistische Partij was verantwoordelijk voor deze en andere politieke aanslagen. Ditmaal was de huidige Tsaar Boris III het doel die samen met honderden andere politiek hoge gezetenen, bij de begrafenis van een generaal (vermoord door de BCP) te zijn. Echter Tsaar Boris III was bij de begrafenis van zijn persoonlijke chauffeur (ook vermoord) waardoor Boris te laat was voor de begrafenisdienst in de Kerk en zijn 2e aanslag overleefde. Motto: “Beter laat, dan dood”.

Tsaar Boris III werd alleen maar beroemder toen hij tijdens de 2e wereld oorlog ongeveer 50.000 Joden gered heeft van de concentratiekampen. Bulgarije was net als Roemenie aan de kant van Hitler, en dus eiste Hitler dat Boris alle Joden in Bulgarije op de trein zou zetten. Maar de mensen in Bulgarije, inclusief alle gelovigen van b.v. de Orthodoxe kerk, die het normaal niet echt hadden op de Joden, kwamen achter de plannen (en dat zonder Facebook of twitter!) en Boris moest met een plan komen. Hij schreef Hitler een brief waarin hij uitlegde dat hij de treinen pas over 3 maanden kon laten vertrekken, dit omdat de Joden nodig waren om de straten af te maken. 3 maanden later weer een brief, de straten waren klaar, maar een aantal gebouwen moesten verbouwd worden. En zo heeft Boris elke keer weer tijd gerekt totdat de Nazi’s andere dingen aan hun hoofd hadden, zoals de Geallieerden die steeds dichterbij kwamen.

We worden geleid naar het Tolerance Square. Een bijzonder plein, want dit is misschien wel de enige locatie in de wereld waarop binnen enkele honderden meters en een Katholieke Kerk en een Orthodoxe Kerk en een Moskee en een Synagoog staan, iets waar de stad ook trots op is. In het park verderop speelt een man op zijn kinderspeelgoed Melodica een te simpel deuntje. Maar het plaatje klopt.

(De nieuwe binnenkomer voor de race naar beste foto!)

In het park chilled jong en oud en ook de daklozen worden hier bijna geaccepteerd om er gewoon gezellig bij te zitten, terwijl verderop de wat oudere mannen een potje schaken.

Verder leren we dat in het Communistische tijdperk je alleen auto’s van Russische makelijk kon krijgen. Eerst moest je veel geld neerleggen om daarna 5 tot 10 jaar te wachten tot je auto geleverd werd!! Na het communisme was er geld tekort, de grote Russische Rode Ster die boven het hoofdkantoor van de Communisten hing, zou van robijn en goud gemaakt zijn. Dus met grote aankondiging en duizenden toekijkers werd deze ster eind 1989 (of begin 1990) met een helicopter verwijderd om erachter te komen dat deze van plastic gemaakt was.

En waarom rijdt de politie in Bulgarije in Porsche’s, Mercedes en BMW’s? Simpel. Deze auto’s worden gestolen en komen o.a. in Bulgarije terecht. de politie rolt een Bulgaarse bende op. De auto’s mogen ze niet verkopen. Slopen is geen optie, dus een lakje witte verf en wat strepen en zwaailichten en ze hebben de beste en snelste en vooral meest luxurieuze politie auto’s bij.

Tijdens de tour worden net als in Roemenie vragen gesteld, ik beantwoord er 3 goed!!!!! Maar de eerste 2 keer hoort Ani mij niet en ging een andere vandoor met de buit, maar bij de 3e keer slaag ik en krijg ik een echt Bulgaars mintje naar mijn hoofd geslingerd. Tijd voor bier, want het is de enige zonnige dag die we gaan krijgen aankomende 2 weken. Het weer gaat omslaan met voornamelijk bewolking en flink wat regen en dus onze plannen om te kamperen in nationale parken beginnen ook onzeker te worden.

Na een halve liter bier ben ik toe aan een uurtje slapen in het de zon in het park, maar Erik heeft het al een tijd over fietsen huren en dus besluiten we met fietsen de rest van Sofia te bekennen. Voornamelijk de bossen in, langs een oud verlaten zwembad (het lijkt wel Chernobyl), over drukke wegen en al gauw zijn we 2 uur verder.

Bulgarije heeft een volledige andere taal dan Roemenie en lijkt meer op het Russische, zo ook het alfabet. Als ik dan een biertje probeer in te checken via de bierapp (de Nerd in mij komt even naar boven hier) lukt het mij niet om het juiste biertje te vinden. Er staat duidelijk ∏NPNHCKO... Nnpnchko. Na 3 minuten hard gelach wordt mij uitgelegd dat de letters in het Bulgaarse Alphabet niet alleen extra letters heeft maar dat de westerse letters die wij kennen ook anders zijn.
De N is bijvoorbeeld een i - “okeey...”!
De P een R.... “ja tuurlijk... doe eens gek”, “dan is de H zeker een N”

Ja dat klopt!
*Note to self: Bulgaars leren van mijn bucketlist verwijderen.

Ik wil deze blog ten slotte sluiten met de volgende foto:

Gewoon... omdat het kan.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!