#MotorAan Epic Eastern Europe

Europa 2015

2015 - Europa

Om echt te reizen, om echt een cultuurshock te ervaren moet je een vliegtuig in stappen en minimaal toch wel 8 uur in de lucht zitten om ergens aan de andere kant van de wereld uit te stappen. Backpacken in Peru, een full moon party meemaken in Thailand, duiken in Indonesie, fietsen over de Golden Gate brug in San Francisco, Carnaval vieren in Rio, sleeën met husky's onder het Noorderlicht in Groenland, Springbok steak eten in Kaapstad of koala's spotten in Australië. Dat is pas echt reizen... toch?

Een dagje shoppen in Londen, een lang weekend Berlijn of een weekje in Barcelona is tegenwoordig geen reis, misschien geen eens vakantie meer te noemen. Het is meer een "break" van werk, een we-hebben-het-wel-verdiend-stedentripje... een even-er-lekker-tussen-uitje. En als we al op vakantie gaan in Europa dan is het naar de campings in Zuid Frankrijk, de costas in Spanje of een mooi hotel in Rome. Kroatië kennen we misschien wel.. maar heel veel verder naar het Oosten durven we eigenlijk niet. Nee, dan maar het vliegtuig naar New York.

Al 8 jaar heb ik gezegd dat 2015 het jaar van Europa gaat worden voor mij. Ik wil meer van Europa zien, en dan niet de standaard landen waar we allemaal heen gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op bovengenoemde landen. Maar er is zoveel meer te zien in Europa zonder die 8 uur durende vlucht te hoeven maken. En ik ben er van overtuigd dat je ook in Europa een cultuurshock kunt krijgen. Reizen kan ook dicht bij huis.

De diversiteit in cultuur, geschiedenis en landschappen in Europa is onuitputtelijk. Er is zoveel te zien en met "maar" 3-4 weken vrij moest ik een keuze maken welke delen ik van Europa links moest laten liggen. Het was moeilijk kiezen welke route ik zou nemen. Nederland via het noorden verlaten, Scandinavie in, en via Finland de Baltische staten door naar Belarus en Oekraine en terug via Polen en Duitsland? Het weer en klimaat in het Noorden van Europa zou zacht uitgesdrukt frisjes in het gezicht voelen. Met sneeuw en kou, zou het op mijn tweewieler een uitdaging worden om in Oktober het Noorden aan te doen.

De keuze viel uiteindelijk op Oost-Europa. Misschien wel nog interessanter gezien het niet de standaard vakantielanden zijn die wij als Nederlanders voor ogen hebben. Sterker nog, Roemenië, wordt je daar niet overvallen? Bosnië is dat wel veilig? Bulgarije.... wat heb je daar te zoeken? Podgorica wat?

Toen ik aan een goede vriend Erik over mijn plannen vertelde, was hij direct enthiousiast. Op de vraag of hij zin had om mee te gaan hoefde hij niet lang na te denken. Want een motor "ritje" laat Erik natuurlijk niet aan zijn neus voorbij gaan.

Het plan is om op onze BMW 1100/1150GS een rondje Oost Europa aan te doen. Met de korte tijd die we hebben om meer dan 6000km af te leggen, richten we ons op de hoofdsteden, beginnend met Praag (Tjechie). Dan door naar Wenen (Oostenrijk) , Bratislava (Slovenië), Boedapest (Hongarije), Boekarest (Roemenië), Sofia (Bulgarije), Skopje (Macedonië), Pristina (Kosovo), Podgorica (Montenegro) en Sarajevo (Bosnië). Onderweg zullen we toeren over World's best road (aldus Topgear), de nationale 7CTransfagarasan weg in Roemenië, rijden we via de Kroatische kust omhoog, pakken we de Stelvios pass mee in Noord Italië en verblijven we onze laatste nacht in het Schwarzchwalder gebied.

Met alleen een tent en een Lonely Planet op zak, gaan we op onze motoren zoek naar nieuwe avonturen, andere culturen, rijke geschiedenis, het lekkerste eten, de mooiste steden en landschappen en uiteraard de lekkerste biertjes!

Je kunt ons volgen op deze blog http://reismee.nl/motoraan of je kunt ons natuurlijk smsen op onze mobiel... moet je wel even #motoraan smsen... anders zijn we te afgeleid met al het moois tijdens onze Epic Eastern Europe tour.

Groetjes

Rogier & Erik

pk te A.

heren, doe eens even snel een fotoke van jullie vette t-shirts met vette bikes!

liesje

Haalloo daar!!! Idd, tijd voor een foto update!!!! Bijv van jullie eerste epische biertje?? Proost, op de veilige aankomst:)