#MotorAan Epic Eastern Europe

Stads Camping

Dag 6

De laatste avond in Bratislava eten we in de Slovakia pub, kleine brood dumplings met schapenkaas en bestel ik 2 Slivoviche. Sterke drank gemaakt van pruimen met 52% alcohol. Erik ruikt eraan en wordt in zijn herinneringen teruggebracht na de laatste keer dat hij van Tequilla over zijn nek ging. Hij schuift voorzichtig het glaasje naar mij. Ik sla de eerste achterover... fuck dat is heftig en echt niet lekker. De barvrouw moet lachen. Ik vraag: “Hoor je dit niet te atten?” “Jawel” antwoordt ze... “Alleen ik drink dat spul zelf echt niet”. Met moeite tik ik de 2e ook weg maar dan is het ook echt tijd om hier zo snel mogelijk weg te gaan!

We verlaten ons Blues Hostel op weg naar ons 6e land en stad,Budapest (spreek uit Budapesh) in Hongarije! Onze navigatie moet ons naar een camping brengen want we hebben besloten aankomende dagen de tent weer eens op te zetten. Echter komen we steeds dichter bij de stad Budapest zelf. We dachten dat onze camping aan de rand van de stad lag, maar dan staan we tussen het hevige verkeer vast in de dagelijkse files. Het continue geluid van sirenes van de hulpdiensten dringt onze helm en oordoppen door, terwijl ik ondertussen wijs naar een Nederlandse vrachtbusje met Jong & Zn B.V. met een Hongaars nummerbord. Later komen we meer oud West Europese auto’s tegen (en zo ook later in Roemenie) die natuurlijk legaal dan wel illegaal verscheept worden naar het Oosten. Auto’s die letterlijk uit elkaar vallen, de APK zal hier wel wat minder streng zijn, maar we kunnen tevreden stellen dat ze hier in ieder geval echt doorrijden tot de wielen vierkant zijn.

Na 300 meter linksaf, bestemming bereikt. We staan midden in een woonwijk 10 minuten buiten het stadscentrum voor een gesloten deur. Een camping hier tussen deze huizen in, dit is niet goed, allebei willen we net omdraaien als ik een klein bordje “Motor Camp” zie staan. Dan gaat de deur open en begroet Susan ons. We worden hartelijk ontvangen in de royale achtertuin van deze vrouw. Met wat boompjes, een BBQ, een keuken en prima douche faciliteiten hebben we op 1 tentje na een hele achtertuin voor onszelf. Fantastisch! Camperen in een stad!

Morgen gaan we de Free Walking Tour van Budapest doen, maar vandaag doen we het rustig aan, even het centrum in om wat te eten en vroeg naar bed. We nemen de metro naar het centrum van Pest (Budapest is een samensmelting van 2 steden, Buda ten Westen en Pest ten Oosten van de Donau). Even een stukje lopen en dan ergens zitten met een biertje en wat eten. We lopen langs allerlei standbeelden, en prachtige grote gebouwen die duidelijk maken dat het centrum in Pest in ieder geval niet goedkoop kan zijn en deze stad vroeger een rijke vruchtbare tijd heeft gehad. Nergens zijn saaie moderne gebouwen te zien. Budapest is ongelooflijk schoon en dus bijna geen duivente vinden op de grote pleinen. Kastelen, kerken, paleizen, het is er allemaal te vinden.

Om 6 uur ’s avonds zitten we aan onze lunch en dan lopen we nog even langs de promenade om Caste District, het Parlement en nog wat statige gebouwen in de prachtige verlichting te aanschouwen. Enkele speciaalbieren in een super toffe oude fabriek en dan terug naar de tent!

De volgende dag wat eieren gebakken en op weg naar Buda beklimmen we de Westelijke heuvel met het Gellert standbeeld en uitzicht over de gehele stad.

Niet zo spectaculair als bijvoorbeeld Praag, maar dat komt omdat alle gebouwen even hoog zijn. Budapest is wat mij betreft dus mooier als je de straten doorloopt die wat weg hebben van Parijs of Buenos Aires, brede straten, mooie gebouwen en genoeg groen. Om 14:30 start onze tour van Budapest. De route begint in een park waar wij gisteren ook waren, neemt ons langs een plein met een monument voor de gevallen Nazi’s waar veel mensen natuurlijk op tegen zijn, langs een Russische herdenkplaats, langs een standbeeld van de premier tijdens de 1953 revolutie tegen de communisten en eindigt op het plein tegenover het parlement. Ik weet niet hoe onze tourgids het voor elkaar krijgt, maar we lopen echt 2,5 uur lang PRECIES dezelfde route die wij gisteren per ongeluk gelopen hebben! Echt te bizar voor woorden. Pas toen we stopten bij het parlement en niet verder gingen naar Castle District komen we erachter dat we de verkeerde tour gedaan hebben. Dit was de 14:30 communistische tour, wij hadden de 15:30 budapest tour moeten doen. Do’h!

Nadat we onze Goulash soep op hebben vinden we een speciaalbier winkeltje, slaan even wat speciaalbieren in, denkende dat Bulgarije Macedonie en Bosnie niet echt aan speciaalbier doen. Een aantal biertjes bij de tent proosten we samen met de Australier die hier ook verblijft en op zijn fiets heel Europa aan’t rondfietsen is. Proosten met onze knokkels tegen elkaar zoals de Hongaren dat ook ten tijde van de Oorlog deden (Proosten met de glazen deden de Nazi’s dus de goede Hongaren deden het met de handen tegen elkaar) en dan duiken we “vroeg” ons bed in. Een lange dagrit van 6 uur rijden (Volgens Google Maps) staat ons te wachten.