#MotorAan Epic Eastern Europe

“Het benzine reserve lampje”

Dag 7


De wekker gaat, ik heb het zwaar... altijd die Chouffe biertjes ook!
De GS motoren hebben het ook even zwaar, het was een koude nacht, maar als ze eenmaal warm gelopen zijn klinken ze als naaimachines. We verlaten Budapest op weg naar het verste punt Boekarest. Allebei zeggen we los van elkaar dat we uitkijken naar de aankomende dagen. Tot nu toe hebben we al best wat gezien en afgevinkt van wat we wilden doen, binnen 6 dagen al mooie steden gezien, gereden door mooie afwisselende landschappen, overal lokale gerechten en bieren gedronken, veel gelopen en genoeg walking tours met gidsen gedaan en dus best wat geleerd van dit gebied. We hebben gezellige hostels afgewisseld met kamperen op de goedkoopste maar mooie campings. Maar 1 ding is nog een beetje op de achtergrond gebleven.. tot nu toe hebben we voornamelijk snelweg gezien en daar worden wij en onze GS-en niet warm van. Maar nu we Hongarije gaan verlaten en de mooie westerse snelwegen inruilen voor het moois wat ons in Roemenie te wachten staat, worden we allebei vrolijk met wat kinderlijke spanning. Het soort spanning wat je vroeger als kind had toen je je schoen bij de openhaard mocht zetten. Want de volgende ochtend wist je dat je wortel geruild was voor pepernoten of nog iets mooiers! Die spanning en dat gevoel begint langzaamaan steeds groter te worden, want in Roemenie houdt de snelweg al gauw op. We bereiken de grens en voor het eerst worden we door 2 norse douane/politie heren gevraagd om ons paspoort. Een glimlach kan er echt niet van af maar we mogen door. De weg verandert meteen, weinig belijning en veel meer bochten die ons door de graanvelden meebrengt. Het lijkt of de Roemenen aan een 2e recyling doen en de al ter sloop veroordeelde auto’s in Hongarije, gewoon nog een aantal jaren gebruiken! En hebben ze geen auto, dan hobbelen ze met paard & wagen langs de kant van de weg. Dat en de andere bestuurders maken het hier dat wij nog voorzichtiger moeten rijden, want auto’s verzinnen het om van rechts in te halen of gewoon plots een u bocht op de weg zelf te maken.

Onze route wordt uiteindelijk mooi afgewisseld tussen gloednieuwe stukken snelweg en de mooie landweggetjes. Deze laatste wegen leiden ons door velden met daarop herders en zijn schapen, zoals je ze vroeger in die katholieke boekjes uitgebeeld zag. We zijn nu echt 100 jaar of meer terug de tijd in gereisd. Dan tuffen we rustig door dorpen heen die volledig stil zijn, op een paar kinderen en oudere vrouwen na, gekleed in oude bruine kleding en een doek om der hoofd gewikkeld. Het beeld klopt helemaal zoals je het verwacht, ze kijken nergens vrolijk maar zwaaien doen ze wel! We hebben in ieder geval genoeg aandacht op onze stalen kamelen!



Mijn navigatie geeft nog 8 uur aan, dat is 2 uur langer dan verwacht en dat maakt onze dag wel heel lang. We hebben dan ook geen tijd voor pauzes en besluiten om in 1 x door te rijden op de tankbeurts na. Ik had nog tegen Erik gezegd dat we voorzichtig met tanken moeten zijn, want het zo me niets verbazen als we stukken lang geen tankstations tegenkomen. Een uur later zit ik op 3 streepjes midden op de nieuwe snelweg, tijd om te tanken. Eerstvolgend tankstation in een dorp, 80km te gaan. Dit gaat heel krap worden. Uiteindelijk rijden we allebei zeker 10 minuten lang met geen enkel streepje meer en bij mij zelfs het oranje reservetank waarschuwingslampje aan. Het eerste tankstation is dan gelukkig in zicht.. shit! Het ziet er donker en verlaten uit. Snel de navigatie op het volgende station, nog 5km, dat moeten we halen! We hebben wel gevulde reserve tankjes mee maar als dit zo doorgaat komen we nergens. Ook het 2e wat grotere tankstation ziet er donker uit en we rijden er voorbij. Dit is niet goed! We besluiten om te keren en bij dat tankstation onze reservetanken te gebruiken. Maar dan zien we dat er toch activiteit is, gelukkig ze zijn toch open! Bij het betalen geef ik mijn kaart over aan de Roemeense vrouw. Zoals ik altijd doe (ook in Nederland) verberg ik mijn pincode goed, waarop de vrouw mij een beetje boos en verdrietig aankijkt. Ze zegt “No problem” wijst naar haar tankstation en haarzelf en zegt “Familia”, ofwel wees niet ongerust, wij zijn goede mensen en skimmen je Rabobank pas niet! Ik probeer meteen duidelijk maken dat dit niet mijn bedoeling is, ik doe dit thuis ook! Ze neemt het met veel moeite aan.

Het is fris en dus hebben we alle winterkleding aan en ook het regenpak komt later even aan de pas ondanks dat het toch gelukkig droog blijft.

Dan is tank alweer half leeg en met nog een uur te gaan zou dit geen probleem zijn maar we nemen het risico niet een gaan weer tanken. Ik wil betalen met mijn rabopas maar de cashiere kijkt me aan zegt: “problem, no money”. What the fuck! Zijn die roemenen echt zo snel, 2 uur geleden alsnog geskimmed!? Snel mijn andere pas en meteen de Rabo-app op... ik geloof het niet en het zal wel een hele andere reden hebben maar toch. De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken... heeft mijn hele rekening leeggetrokken.

Met 8 uur rijden in totaal, komen we eindelijk op onze bestemming aan. We hebben zonder pauzes en de hele dag niks gegeten het nu wel even gehad en zijn blij als de tent net voor het donker op staat. We zitten 15km ten zjuiden van Sibiu, een stad midden in Transylvanie in Roemenie.

Morgen een rustdag, even uitslapen en bijkomen. De camping ligt aan de voet van het Fagaras gebergte. We zijn enthiousiast. De spanning waar ik eerder over vertelde is nog groter geworden. Want vrijdag gaan we 1 van onze hoogtepunten beleven. DE reden dat we naar Roemenie gekomen zijn. We gaan de klim over het Fagaras gebergte maken via de nu wel bekende route DN7C, de Transfagarasan weg. Is het al vrijdag!?

Nu naar bed, het is koud en het stikt hier van de honden! De hele nacht door is er continue geblaf maar met de oordoppen in wil het nog net lukken.

Reacties

Reacties

Soof

Speciaal hoor jongens zo'n reis, nice ????????????. Enjoy????

Soof

Die vraagtekens waren smileys :-)

lies

ha! niks nieuws... motorrijden op een lege tank...!!!heerlijk gevoel ;P

Toch maar goed dat ik niet mee ben!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!